Program rozwoju polskich portów morskich do 2030 r. ma na celu poprawę konkurencyjności polskich portów i jako priorytet wskazuje digitalizację portów morskich rozumianą jako proces polegający na zwiększeniu przez porty nowoczesnych technologii informacyjnych – w szczególności służących inteligentnej wymianie informacji pomiędzy wieloma różnymi uczestnikami obrotu portowo-morskiego, ze wskazaniem istotnej roli systemu Port Community System.
Efektem działań w obszarze priorytetu digitalizacji będzie stworzenie innowacyjnego w skali krajowej systemu Polski Port Community System, umożliwiającego inteligentną wymianę informacji w polskich portach morskich.
W ramach działań w obszarze digitalizacji wdrożono automatyczne zwalnianie kontenerów po procedurze importowej w systemie AIS w kolejnym Terminalu Kontenerowy, tym razem w Szczecinie. Pierwsze reakcje klientów wyrażają zadowolenie:
„Wszystko przebiega dobrze. Wszystko jak w najlepszym porządku. Wszystko działa” - opisuje przedstawiciel wiodącego operatora logistycznego na Pomorzu Zachodnim.
W DB Port Szczecin sp. z o.o. też pozytywnie oceniany jest proces jako pierwszy element szerszej wymiany elektronicznych komunikatów pomiędzy klientami operatora portowego.
Zalety automatyzacji procesu zwalniania kontenerów po imporcie w systemie AIS:
1. Poprawa efektywności łańcucha dostaw w oparciu o Terminal Kontenerowy.
2. Poprawa efektywności pracy zdalnej u wszystkich interesariuszy przy zagrożeniu pandemią koronawirusa COVID-19.
3. Przyspieszenie obiegu informacji pomiędzy systemem KAS a systemem IT Terminala.
4. Przyspieszenie obiegu informacji pomiędzy Terminalem a jego klientami.
5. Zapewnienie integralność przesyłanego komunikatu CUSRES z komunikatem DS299 i bezpieczeństwa w zakresie struktury MRN, daty zwolnienia i zgodności z danym kontenerem.
Polski PCS prowadzi obecnie wspólnie z Krajową Administracją Skarbową prace nad komunikatami z systemu NCTS, które pozwolą objąć cały proces importowy realizowany przez komunikację elektroniczną pomiędzy klientami i systemami TOS Terminali Kontenerowych.