Zgodnie z przypisanymi zadaniami i obowiązkami Główny Dyspozytor Portu decyduje o kolejności wejścia do portu lub wyjścia z portu jednostek, wyznacza miejsca postojowe dla statków i określa także czas ich postoju przy nabrzeżach oraz ma prawo zarządzić przeholowanie statków. Wynika to z zapisu art. 7 ust.1. pkt.7 ustawy z 20 grudnia 1996 r. o Portach i przystaniach morskich, że Zarządzający portem odpowiada za koordynację korzystania z infrastruktury portowej z wyjątkiem kompetencji administracji morskiej.
Każdy statek przybywający do portu jest zobowiązany do złożenia Głównemu Dyspozytorowi Portu pisemnego zgłoszenia wejścia i wyjścia statku do lub z portu. Główny Dyspozytor Portu współpracuje w zakresie koordynacji ruchu statków z odpowiednimi służbami, w tym Kapitanatem Portu, w celu zapewnienia przestrzegania przepisów prawa, w tym między innymi przepisów portowych UMG, kodeksu ISPS i Kodeksu Morskiego.
Mając na uwadze powyższe okoliczności Polski PCS zaprojektował rozwiązanie, które ma uprościć wykonywanie czynności związanych z obsługą statków na wejściu i wyjściu oraz postoju w porcie, a także zapewnić efektywną awizację statków do Głównego Dyspozytora Portu.
Moduł Maklerski umożliwia wykonanie następujących zgłoszeń:
• Awizacja (zastępuje Zgłoszenie do Dyspozytora)
• Przeholunek
• Wyjście statku
• NSW – Pre Arrival
• NSW – Departures
• Zlecenie odpadów dodatkowych (Port Szczecin, Świnoujście)
• Informacja o FV
Kolejne zgłoszenia, które niebawem wejdą dla portu Szczecin – Świnoujście:
• PSP – Zapora
• PSP – Asysta statku
• PSP – Woda techniczna
• PSP – Prace niebezpieczne
Trwają prace nad rozszerzeniem funkcjonalności Modułu Maklerskiego o kolejne zgłoszenia.