W Terminalu Kontenerowym GCT Hutchison Gdynia realizując zadania w obszarze digitalizacji procesów portowych jako w pierwszym terminalu w Polsce efektywnie wdrożono automatyczne zwalnianie kontenerów po procedurze importowej w systemie AIS.
Klienci kierują do naszych konsultantów w Gdynii pozytywne oceny i oczekiwania digitalizacji dalszych procesów. Podobne rozwiązania istnieją w rozwiniętych portach w Europie i na świecie.
GCT Hutchison Gdynia jest otwarty na kolejne elementy zarówno w obszarze procedur tranzytowych jak i eksportowych.
Prowadzone są wspólne prace zmierzające do przygotowania tych rozwiązań. Ważne jest wsparcie okazywane przez Bazę Kontenerową Oddziału Celnego jak i Krajową Administrację Skarbową. Wspólne działania z pewnością pozwolą przenieść rozwiązania na wyższy poziom digitalizacji obsługi ładunków skonteneryzowanych w GCT.
Przypomnijmy zalety automatyzacji procesu zwalniania kontenerów po imporcie w systemie AIS:
– poprawa efektywności łańcucha dostaw w oparciu o Terminal Kontenerowy
– poprawa efektywności pracy zdalnej u wszystkich interesariuszy przy zagrożeniu pandemią koronawirusa COVID-19
– przyspieszenie obiegu informacji pomiędzy systemem KAS a systemem IT Terminala
– przyspieszenie obiegu informacji pomiędzy Terminalem a jego klientami
Zapewnienie integralność przesyłanego komunikatu CUSRES z komunikatem DS299 i bezpieczeństwa w zakresie struktury MRN, daty zwolnienia i zgodności z danym kontenerem
Program rozwoju polskich portów morskich do 2030 r. ma na celu poprawę konkurencyjności polskich portów i jako priorytet wskazuje digitalizację portów morskich rozumianą jako proces polegający na zwiększeniu przez porty nowoczesnych technologii informacyjnych – w szczególności służących inteligentnej wymianie informacji pomiędzy wieloma różnymi uczestnikami obrotu portowo-morskiego, ze wskazaniem istotnej roli systemu Port Community System.
GCT jest jednym z głównych gdyńskich terminali kontenerowych z możliwością przeładunku 636 tys. TEU. W 2019 roku osiągnął on wynik 383 222 TEU, a w 2020 401 526 TEU, co stanowi prawie 5% wzrost pomimo pandemii. Na początku 2021 roku terminal nadal notuje stabilne wzrosty.