Każdy kapitan zobowiązany jest udzielić informacji, m.in.: skąd statek przypłynął, w szczególności, czy zawijał do portów położonych na obszarach uznanych przez WHO (World Health Organization, Światowa Organizacja Zdrowia) za zakażone. Przedstawia wykaz portów-postojów oraz daty wyjść, od chwili rozpoczęcia rejsu lub w ciągu ostatnich 30 dni w zależności, który okres jest krótszy; wymienia członków załogi i/lub pasażerów, informuje czy na pokładzie statku, w czasie podróży przeprowadzano np. kwarantannę, izolację, dezynfekcję lub odkażanie.
Karta zawiera także pytania dotyczące zdrowia załogi i pasażerów. Przed wejściem statku do Portu należy przekazać informację o liczbie stwierdzonych przypadków pasażerów z temperaturą powyżej 38 stopni C do Straży Granicznej, służb Terminalu Promowego oraz oficera dyżurnego Kapitanatu Portu Gdańska lub Gdyni.
Jeśli dane te są niepokojące Urząd Morski ma wytyczne. Powiadamiany jest Główny Inspektorat Sanitarny i według jego zaleceń podejmowane są dalsze działania.
W przypadku promów pasażerskich wdrożono kontrole sanitarne pasażerów przypływających na promach do Gdańska i Gdyni. Służby sprawdzają bezdotykowo temperaturę i pobierają od pasażerów przypływających do Polski Karty Lokalizacyjne Pasażera. W przypadku, gdyby na pokładzie statku znajdowała się osoba zakażona, Karta Lokalizacyjna Pasażera umożliwi szybkie dotarcie do osób, które z nią podróżowały, co z kolei pomoże ograniczyć szybkie rozprzestrzenianie się wirusa.
W przypadku braku termometrów zbliżeniowych na wyposażeniu statków, fakt ten należy zgłosić za pośrednictwem Urzędu Morskiego (oficer dyżurny Kapitanatu Portu) do Wojewody w celu zapewnienia odpowiednich urządzeń. Jeśli dane te są niepokojące, powiadamiane są służby sanitarne i według ich zaleceń podejmowane są dalsze działania - informuje Urząd Morski w Gdyni