Rozwiązania platform PCS – Port Community System – to usprawnienie łańcuchów logistycznych.
Wśród wielu opisów wsparcia procesów portowych jakie oferują systemy Port Community System wyjątkowo trafnym jest określenie integratora procesów portowych.
W przypadku trudności jakie napotykają obecnie uczestnicy obrotu morskiego związanego z rotacją kontenerów każde rozwiązanie wspomagające usprawnienie łańcucha logistycznego daje w kolejnych fazach wartość dodaną przede wszystkim w zakresie skrócenia czasów obsługi i lepszej koordynacji procesów manipulacji kontenerami.
Dobrym przykładem jest wdrożone przez Polski PCS rozwiązanie związane z automatyzacją zwalniania kontenerów po procedurach celnych. W miejsce dotychczasowych czynności manualnych zawsze obciążających i tak obarczonych licznymi obowiązkami spedytorów, agentów celnych i funkcjonariuszy celno-skarbowych wprowadzono automatyczne przekazywanie wiarygodnych komunikatów z systemów Krajowej Administracji Skarbowej do Terminali Kontenerowych.
Wymiana komunikatów w czasie rzeczywistym pozwala lepiej organizować i planować ruchy kontenerów i realizować awizacje wydania kontenerów dla składów intermodalnych i pojazdów ciężarowych. W tle wydania kontenera zawsze odbywa się skomplikowana akcja planowania ruchów sprzętu przeładunkowego i organizacji zespołów pracowniczych – dostarczenie planerom wiarygodnej i szybkiej informacji pozwala optymalizować procesy przeładowcze.
W czasach pandemii Międzynarodowe Stowarzyszenie PCS - IPCSA także dostrzega unikalne możliwości systemów Port Community System w okresie pandemii COVID-19.
Zalety jakie ma stosowanie dla portów system PCS i automatyzacja komunikatów IPCSA przedstawiło sekretarzowi generalnemu Międzynarodowej Organizacji Morskiej IMO:
Podstawowe wnioski to między innymi to, że podczas kryzysu organizacje zarządzające platformami IT mogły z łatwością przenosić operacje z biura do domu i nadal mogły świadczyć wysokiej jakości usługi jako zaufane strony trzecie. Takie platformy elektroniczne wychodzą z kryzysu silniejsze i stają się uważane za element infrastruktury krytycznej przez coraz większą liczbę klientów, na których mają wpływ poprzez swoją wiedzę na temat cyfryzacji łańcucha dostaw.
IPCSA dostrzega niektóre kluczowe skutki i wnioski z działalności podczas COVID-19:
· mniejszy opór przed zmianami metod pracy
· wszystkie projekty i inicjatywy dotyczące digitalizacji stały się priorytetami
· większe wsparcie ze strony rządów i cyfryzacja procesów obsługujących łańcuchy dostaw, szczególnie administracyjnych
· istniejące i nowe usługi cyfrowe stały się priorytetami
· zdalna praca pracowników może być bardziej produktywna
· zdalna obsługa systemów biznesowych IT (np. PCS,SW, itp.) ma kluczowe znaczenie dla zapewnienia ciągłości działania
· wideokonferencje i spotkania on-line są przydatnymi narzędziami zastępującymi spotkania bezpośrednie.