• 14°0'E
  • 15°0'E
  • 16°0'E
  • 17°0'E
  • 18°0'E
  • 19°0'E
  • 20°0'E
  • 55°30'N
  • 55°0'N
  • 54°30'N
  • 54°0'N
  • 54°0'N
  • 55°30'N
  • 55°0'N
  • 54°30'N
  • 54°0'N
  • 54°0'N

Konsultacje środowiskowe – agenci statków

10 cze 2021

Konsultacje środowiskowe – agenci statków

Polski PCS prowadzi intensywne konsultacje ze środowiskiem agentów statków w zakresie przygotowywanego wsparcia w relacjach portowych pomiędzy agentami statków, dyspozytorami portów oraz innymi interesariuszami jak holowniki, kapitanaty portów czy piloci morscy.

Ostatnio mieliśmy okazję gościć przedstawiciela środowiska agencyjnego, także członka Rady Polskiego Związku Maklerów Okrętowych, pana Grzegorza Włocha.


Agent statku inaczej agent okrętowy (ship`s agent) jest główną osobą kreującą relacje portowe związane z ruchem i obsługą statków, jego rola jest kluczowa w procesie zawinięcia statku do portu.

Zadania agencyjne regulują przepisy Kodeksu Morskiego:

  • Agent morski jest uprawniony do podejmowania w imieniu armatora zwykłych czynności związanych z uprawianiem żeglugi.
  • W szczególności agent morski jest uprawniony do działania w imieniu armatora wobec urzędów i podmiotów zarządzających portami morskimi, do załatwiania dla statku wszelkich czynności i przyjmowania oświadczeń związanych z przyjściem, postojem i wyjściem statku, do zawierania w imieniu armatora umów przewozu, umów ubezpieczenia morskiego oraz umów przeładunku i składu, do wystawiania konosamentów, do odbioru i zapłaty wszelkich należności związanych z zawinięciem statku do portu i przewozem ładunku lub pasażerów oraz do dochodzenia w imieniu armatora roszczeń wynikających z umów przewozu i wypadków morskich.

W obrocie morskim występuje także pojęcie maklera okrętowego.

Makler morski podejmuje się za wynagrodzeniem, na podstawie każdorazowego zlecenia, pośredniczenia w zawieraniu umów sprzedaży statków, umów przewozu, czarteru na czas, umów holowniczych, umów ubezpieczenia morskiego i innych umów związanych z obrotem morskim.

Zlecenie może objąć załatwianie dla statku wszelkich czynności związanych z jego przyjściem, postojem i wyjściem, a także innych czynności należących do zakresu działania agenta morskiego

Wyraźnie zatem widać, że zakres obowiązków agenta w stosunku do jego zleceniodawcy – armatora – jest znacznie szerszy niż zakres obowiązków maklera. Agent bowiem nie tylko ma obowiązek pośredniczenia w zawieraniu umów w imieniu armatora, ale również obowiązany jest do stałego reprezentowania jego interesów, zdobywania dla niego klientów itd.

W Polsce działa PZMO – Polski Związek Maklerów Okrętowych – mający swoje oddziały w Szczecinie i w Gdyni.

  • podziel się na: