Agent statku inaczej agent okrętowy (ship`s agent) jest główną osobą kreującą relacje portowe związane z ruchem i obsługą statków, jego rola jest kluczowa w procesie zawinięcia statku do portu.
Zadania agencyjne regulują przepisy Kodeksu Morskiego:
- Agent morski jest uprawniony do podejmowania w imieniu armatora zwykłych czynności związanych z uprawianiem żeglugi.
- W szczególności agent morski jest uprawniony do działania w imieniu armatora wobec urzędów i podmiotów zarządzających portami morskimi, do załatwiania dla statku wszelkich czynności i przyjmowania oświadczeń związanych z przyjściem, postojem i wyjściem statku, do zawierania w imieniu armatora umów przewozu, umów ubezpieczenia morskiego oraz umów przeładunku i składu, do wystawiania konosamentów, do odbioru i zapłaty wszelkich należności związanych z zawinięciem statku do portu i przewozem ładunku lub pasażerów oraz do dochodzenia w imieniu armatora roszczeń wynikających z umów przewozu i wypadków morskich.
W obrocie morskim występuje także pojęcie maklera okrętowego.
Makler morski podejmuje się za wynagrodzeniem, na podstawie każdorazowego zlecenia, pośredniczenia w zawieraniu umów sprzedaży statków, umów przewozu, czarteru na czas, umów holowniczych, umów ubezpieczenia morskiego i innych umów związanych z obrotem morskim.
Zlecenie może objąć załatwianie dla statku wszelkich czynności związanych z jego przyjściem, postojem i wyjściem, a także innych czynności należących do zakresu działania agenta morskiego
Wyraźnie zatem widać, że zakres obowiązków agenta w stosunku do jego zleceniodawcy – armatora – jest znacznie szerszy niż zakres obowiązków maklera. Agent bowiem nie tylko ma obowiązek pośredniczenia w zawieraniu umów w imieniu armatora, ale również obowiązany jest do stałego reprezentowania jego interesów, zdobywania dla niego klientów itd.
W Polsce działa PZMO – Polski Związek Maklerów Okrętowych – mający swoje oddziały w Szczecinie i w Gdyni.