• 14°0'E
  • 15°0'E
  • 16°0'E
  • 17°0'E
  • 18°0'E
  • 19°0'E
  • 20°0'E
  • 55°30'N
  • 55°0'N
  • 54°30'N
  • 54°0'N
  • 54°0'N
  • 55°30'N
  • 55°0'N
  • 54°30'N
  • 54°0'N
  • 54°0'N

12,5 + 37,5 metrów. Lepszy dostęp do portów.

07 cze 2021

Modernizacja toru wodnego Świnoujście – Szczecin do głębokości 12,5 m

W obrębie zespołu portów Szczecin-Świnoujście trwają prace związane z poprawą dostępności do portów. Droga wodna przez Zalew Szczeciński oraz Odrę zostanie pogłębiona do 12,5 m, co pozwoli statkom o większym zanurzeniu wchodzić do szczecińskiego portu. Obecnie trwają prace nad odkładaniem urobku

Powstają także wyspy o których opowiada zastępca Dyrektora Urzędu Morskiego w Szczecinie Paweł Szumny (za Radio Szczecin):

– Na Zalewie Szczecińskim tworzone są dwie sztuczne wyspy z urobku, jaki powstał z pogłębiania toru wodnego Szczecin-Świnoujście do głębokości 12,5 metra. Prace, związane z tworzeniem wysp, zakończą się wiosną przyszłego roku - mówi Paweł Szumny, zastępca dyrektora Urzędu Morskiego w Szczecinie.

– Są to wyspy, które mają około 3,5 km powierzchni. Jedna z wysp będzie wyspą środowiskową, czyli rekompensatą dla zwierząt. To będzie wyspa W22, a druga wyspa to będzie wyspa W28, która w przyszłości posłuży, jako czynne pole refulacyjne do prac utrzymaniowych Urzędu Morskiego w Szczecinie na najbliższe 20 kilka lat – tłumaczy Szumny.

Wyspy tworzone są na Zalewie Szczecińskim na wysokości Wolina. W przyszłym roku na jednej z nich zostaną zasadzone rośliny i drzewa tak, aby mogła być siedliskiem ptaków.

Będzie część lęgowa odkryta, która pewnie z czasem sama - w sposób naturalny - pokryje się trawami oraz odkryta, to będą te typowe miejsca lęgowe. W części leśnej mamy nadzieję, że też wytworzą się ciekawe środowiskowo przestrzenie – dodaje Szumny.

Jednostka Scheldt River pracująca przy poglębianiu toru wodnego. Zdjęcie: Urząd Morski w Szczecinie


Tunel pod Świną

Z kolei 37,5 m oznacza poziom poniżej morza na którą zejdzie Wyspiarka – maszyna drążąca tunel pod Świną.

Uruchomienie tunelu pod Świną ma ułatwić zarówno dostęp do części Świnoujścia leżącej na wyspie Uznam i połączyć stałą przeprawą ze stałym lądem ale także ułatwi organizację ruchu na torze wodnym dla statków wchodzących i wychodzących z portów Szczecin, Świnoujście i Police. Obecnie w poprzek toru wodnego kursują promy łączące Uznam i Wolin.

Maszyna drążąca tunel o wadze ponad 3 tys. ton, długości 105 m i średnicy 13,4 m, powstała w Chinach. Do Świnoujśćia dotarła w październiuku 2020 roku, rozłożona na części. Została przetransportowana na plac budowy obok komory startowej na wyspie Uznam.

https://www.facebook.com/tunel...

Według świnoujskiego magistratu, będzie to najdłuższa przeprawa podwodna w Polsce: ma liczyć 1484 metry tunelu drążonego maszyną TBM, natomiast z odcinkami tunelu wykonanego metodami stropowymi cały tunel będzie miał długość 1780 metrów.

  • podziel się na: